Zpět na archiv
Bolest zad

Epidemiologické studie ukazují, že 90 % dospělé populace je alespoň jednou v životě postiženo bolestí zad. Bolest zad je tak běžná, že už nám připadá skoro normální. Často tyto bolesti podceňujeme, přestože jsou druhou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti.
Málo pohybu, špatné držení těla, sedavé zaměstnání, stres, kouření a mnoho hodin strávených u počítače v nejrůznějších nepřirozených polohách, osteoartróza, to vše má vliv na stav naší páteře.
Většina lidí nevnímá bolest zad jako nemoc, zvykne si na ni a naučí se s ní žít. Většinou je tento stav vnímán jako důsledek životního stylu nebo stárnutí.
Často je bolest zad varovný signál, který může upozornit na začátek jiné vážné nemoci, a to zejména v případě, že je doprovázena ztrátou hmotnosti a celkovou malátností.
U většiny lidí postižených tímto onemocněním trvá léčba 2 – 4 týdny. Pouze v několika málo případech se potíže stávají chronickými.
Někdy nás bolest doslova ochromí a jakýkoliv pohyb je prakticky vyloučen. V takovém případě se nejčastěji jedná o lumbago (lidově houser, ústřel).  Často nás postihne zcela nečekaně, kdy se po předklonu, rychlém otočení nebo zvednutí břemene objeví náhlá bolest v bederní krajině, která bývá spojena s bolestivým stahem až křečí svalů kolem páteře. Bolest někdy vystřeluje také do kyčlí a do hýždí.
Páteř je jednou z nejsilnějších částí těla, je oporou pro trup, horní končetiny a hlavu. Umožňuje a koordinuje jejich pohyb, obklopuje a chrání míchu. Páteř je komplexní struktura, která je řízena mozkem a jakákoliv nerovnováha znamená, že nás bolí v zádech.  Zejména jsou-li problémy s fungováním svalů, vazů nebo meziobratlových plotének.  

 
Ztuhlý krk, zablokovaná krční páteř
Nejčastější příčinou je sedavé zaměstnání, nesprávné držení těla, dlouhodobé nerovnoměrné přetěžování svalů, nedostatek jiného pohybu, průvan, příliš chladný vzduch foukající z klimatizace, nevhodný polštář, špatná poloha ve spánku nebo i prudké trhnutí hlavou dozadu. Problémy s krční páteří vedou mnohdy k cervikokraniálnímu syndromu, který způsobuje bolesti hlavy a někdy až rukou. Zablokovaná krční páteř se projevuje ztuhlým šíjovým svalstvem, vystřelováním bolesti do temene hlavy, omezenou hybností krku, závratěmi, nevolností.


Zablokovaná hrudní páteř
Projevy zablokované hrudní páteře je možné považovat i za infarkt myokardu, protože pociťujeme bolest, někdy i pálení ve střední části zad, špatně se nám dýchá a může cítit i píchání u srdce.  V takovém případě je třeba urychleně vyhledat lékaře, pro nutnost vyloučit infarkt. Zablokování hrudní páteře bývá způsobeno jednostrannou zátěží a někdy i přehnaným cvičení, kdy se zapomíná na uvolňovací cvičení a když po námaze nenásleduje dostatečně dlouhá doba na relaxaci.


Lumbago (bolest v oblasti bederní páteře, ústřel, houser, hexenšus)
S touto bolestí zad se setkáváme nejčastěji. V České republice jí trpí 4 z 5 lidí a u lidí nad 60 let jsou potíže většinou již chronické. Rizikovými faktory jsou především únava, přetížení, nedostatek spánku, těhotenství, obezita, stres, osteoartróza, nedostatek vhodného pohybu. Bolest zad v bederní oblasti vzniká v důsledku blokád a svalových stahů. Objeví-li se problém například po velké námaze nebo zvednutí těžkého břemene, může se jednat o natažení nebo natržení svalů nebo vazů, nebo i o vyhřeznutí meziobratlové ploténky. Podle příznaků můžeme usoudit, zda se jedná o zánětlivé onemocnění nebo o mechanické poškození svalů, vazů, meziobratlových plotének. Při mechanickém poškození problémy ustupují v klidu a při pohybu se zhoršují, zánětlivá onemocnění jsou horší v noci. Tyto potíže se nejdříve snažíme zvládnout sami. V první řadě bychom měli zůstat v klidu v posteli v poloze na zádech s pokrčenými koleny, která podložíme polštářem. Nejdéle ovšem 1-2 dny, aby nedošlo k ochabnutí zádových svalů. Pokud se během 2 dnů náš stav nezlepší, je určitě nutné navštívit lékaře.


Při akutních problémech je vždy lepší navštívit lékaře, který určí správnou diagnózu a zahájí odpovídající léčbu. Při léčbě bolesti zad je třeba zmírnit bolest pomocí léků proti bolesti, uvolnit svalové blokády pomocí léků na uvolnění svalů (myorelaxancia pro snížení svalového napětí) a použít také gely a masti s protizánětlivým a bolest tišícím účinkem.


K prevenci bolesti zad je především třeba dbát na vhodné pohybové aktivity. Zejména tehdy, když se problémy se zády opakují. Nevhodné fyzické aktivity jsou především ty, kdy dochází k rychlým a intenzivním pohybům a především zvedání těžkých břemen, která jsou nad naše fyzické možnosti. Vhodně zvolené a pravidelné pohybové aktivity zlepší nejen stav našich zad, ale obecně zlepší kvalitu života.

 

Zpět na archiv