Zpět na archiv
Léčba deprese
Pro léčbu deprese je nejdůležitější užívání antidepresiv, u lehčích forem může také dostatečně pomoci samotná psychoterapie. Optimální je však kombinace obou přístupů. Významnou roli hraje také úprava životního stylu. Antidepresiva pomáhají vytvořit rovnováhu na těch neuronech v mozku, kde je při depresi nedostatek tzv. neurotransmiterů. Neurotransmitery jsou chemické látky, vypouštěné z nervových buněk, zabezpečující přenos zprávy ze zakončení jednoho nervového výběžku na druhý. Tito "chemičtí poslové" ovlivňují způsob, jakým se cítíme - naši náladu. U deprese hrají důležitou roli především serotonin, noradrenalin a dopamin. Deprese je spojená s jejich relativním nedostatkem na nervových zakončeních (synapsích) v mozku. Antidepresiva dokážou postupně zvýšit dostupnost těchto látek a tím pomáhají normalizovat biologickou rovnováhu. Chybějící látky přímo nedodávají, ale svým působením mohou urychlit jejich tvorbu či zvýšit jejich nabídku tam, kde je to potřeba. Proto také jejich efekt není okamžitý, ale zpravidla se objeví za 3-6 týdnů podávání. Je velmi důležité nepřerušit léčbu antidepresivy předčasně. To by mohlo způsobit rychlý návrat příznaků. Podávání léků by mělo pokračovat alespoň 6-9 měsíců po dosažení úlevy. Pokud jde o opakovanou depresi, je vhodné prodloužit podávání antidepresiv na dobu dvou let, při třech a více epizodách na pět let. V některých případech je nutné užívat antidepresiva celý život.

Psychoterapie
Specifická psychoterapie je zaměřena přímo na léčbu deprese. Trvá obvykle 12-16 týdnů. Provádět ji může vyškolený klinický psycholog, psychiatr nebo praktický či jiný lékař. Mezi psychoterapeutické metody, jejichž účinnost byla řádně prokázána patří: interpersonální psychoterapie, kognitivně-behaviorální psychoterapie a krátká dynamická psychoterapie. Tyto metody jsou u mírné a středně těžké akutní deprese srovnatelně účinné jako léčba antidepresivy. Není-li znatelné žádné zlepšení po 6-8 týdnech psychoterapie nebo není-li dosaženo úplného ústupu obtíží do 12 týdnů, je doporučeno nasazení antidepresiv.  Kombinace psychoterapie a léčby antidepresivy by měla být zvážena u pacientů, u kterých samotná léčba antidepresivy nebo samotná psychoterapie nebyla úspěšná.

Úprava životního stylu
Minimalizace stresu – stresové události jsou často spouštěčem deprese.
  • pravidelnost a rytmus v denních činnostech
  • klidné rodinné rituály (společné stolování, výlety apod.)
  • láskyplné vztahy v rodině
  • dostatek přátel
  • dobré vztahy na pracovišti
  • plánování aktivit
  • pravidelný odpočinek
  • dostatek příjemných zážitků
  • dostatek pravidelného pohybu
  • čas na koníčky a zájmy, kulturu
  • pravidelný spánek
  • pravidelné ranní vstávání s krátkým cvičením a vlažnou sprchou
  • omezení alkoholu, kouření, spěchu

Dieta a cvičení - vyvážená dieta a pravidelné cvičení jsou důležité součásti pocitu tělesného a emočního zdraví. l když vědci dosud neobjevili "antidepresivní dietu", jídla bohatá na omega-3 nenasycené mastné kyseliny (ryby) a na komplexní uhlohydráty (cereálie, semínka, těstoviny, ovoce a zelenina) jsou důležitá pro dobré zdraví a mohou pozitivně ovlivnit náladu. Studie ukázaly, že pravidelné aerobní cvičení, jako je běh, jízda na kole nebo chůze, v zimě běžky má také výrazný vliv na to, jak se člověk cítí. Cvičení a tělesná námaha stimulují výdej endorfinů - chemických látek "spokojenosti". Pokud se cítíte na dně nebo jste přetíženi, jděte se na chvíli projít nebo si zaběhat. Budete překvapeni, jak tento jednoduchý postup pomůže uvolnit stres a úzkost a pozvednout vašeho ducha.
Zpět na archiv