Zpět na archiv
Nespavost
Poruchami spánku trpí 20 – 30 % populace, častěji ženy a s narůstajícím věkem se její výskyt zvyšuje a problémy jsou závažnější. Probdělá noc má vliv na naše zdraví, výkon a na náladu následující den. Dlouhodobě tyto problémy ovlivňují náš společenský, pracovní i rodinný život. Pokud nejsme schopni v noci dostatečně regenerovat, tak je tělo oslabené a problémy se spánkem jsou také častou příčinou úrazů.
Nespavost je definována jako stav, kdy usínáme obtížně nebo nejsme schopni vůbec usnout i přes fyziologickou potřebu spánku a stav vyčerpání. O nespavosti hovoříme i v situaci, kdy kvalita a délka spánku je považována za neuspokojivou. Nespavost může být způsobena celou řadou příčin jako je nemoc, starosti, stres a další problémy. Pacient by vždy měl o svém stavu podrobně informovat lékaře.

Typy nespavosti
Existuje mnoho typů nespavosti, které můžeme klasifikovat podle příčiny nebo délky trvání.
Podle délky trvání nespavost rozdělujeme na krátkodobou a dlouhodobou (chronickou).

Krátkodobá nespavost trvá několik dní a je vyvolána například akutním stresem, smutkem, úzkostí nebo nemocí, změnou časového pásma a dalšími momentálními okolnostmi. V těchto případech je důležité analyzovat běžné zvyklosti pacienta, aby bylo možné určit, zda se jedná pouze o krátkodobý výkyv a narušení správné spánkové hygieny nebo je problém vážnější.

Chronická nespavost trvající déle než jeden měsíc již vyžaduje potvrzení lékařem. Může být způsobena nadužíváním alkoholu nebo drog, chronickým onemocněním nebo také psychickým onemocněním. Takový stav již vyžaduje návštěvu lékaře a léčbu, protože to ohrožuje fyzické i duševní zdraví.
Příčiny nespavosti mohou být velmi různorodé. Je důležité se zaměřit na příčinu a také definovat formu nespavosti.
Ranní „nedospávání“ spojené se špatnou náladou může napovídat na nespavost způsobenou depresí. Problémy s usínáním a časté noční probouzení může znamenat, že naše spánková hygiena je nedostatečná.

Základní pravidla spánkové hygieny
  • Lůžko používat pouze ke spánkové a sexuální aktivitě (odstranit z ložnice televizi, v posteli nejíst, nečíst a přes den ani neodpočívat).
  • Pravidelně uléhat ke spánku a pravidelně vstávat (i o víkendu), omezit spánek během dne.
  • Uléhat přiměřeně fyzicky i psychicky unavený.
  • Zajistit přiměřenou pohybovou aktivitu během dne (ne těsně před spaním) – fyzická aktivita pomůže odstranit psychické napětí (někomu stačí procházka rychlou chůzí, jiní potřebují tělesná cvičení)
  • Pomoci může teplá lázeň (2–3 hodiny před ulehnutím), zdraví jedinci mohou zkusit i saunu.
  • Před spaním se nepřejídat.
  • Omezit kofein (kávu, černý/zelený čaj, energetické nápoje), nikotin a alkohol (alkohol kvalitu spánku zhoršuje).
  • Spát ve vyvětrané místnosti temperované na 17–21 °C, zajistit nehlučné a klidné prostředí.
  • Při neusnutí do 30 minut vstát a věnovat se nezajímavé, monotónní práci.
  • Před spánkem neřešit problémy, dobré je vyhradit si na řešení problémů čas odpoledne.
Dalšími příčinami nespavosti mohou být například tyto:
  • hluk z okolí, chrápání
  • nespavost spojená s nadmořskou výškou
  • noc mimo domov
  • alkohol a některé potraviny např. cibule a česnek
  • častý noční život, noční život před monitorem počítače – vede k narušení přirozených biorytmů
  • pásmová nemoc (jet lag)- více postihuje lidi cestující na východ než na západ, trvá 2 až 5 dnů

Správná léčba nespavosti začíná až tehdy, kdy je objasněna její příčina. Pokud nepomůže úprava životního stylu, prostředí nebo spánkové hygieny, je třeba vyhledat lékaře a řešit problém s nespavostí pomocí léků.  Běžně se k léčbě nespavosti používají benzodiazepiny, Z-hypnotika a některá antidepresiva. Navštivte svého praktického lékaře a řekněte mu o svých potížích včas a předejdete tak poškození svého zdraví. Věnovat pozornost svému spánku a jeho kvalitě patří mezi základní zásady duševní hygieny a životosprávy.
Zpět na archiv