Zpět na archiv
Pozor na poranění při sportu!
Oděrky, modřiny, pohmožděniny i zlomeniny - to jsou rizika, která ke sportu jednoduše patří. Přesto můžete nebezpečí úrazu výrazně minimalizovat. Pokud nebudete přepínat své síly a budete dodržovat několik základních pravidel, přečkáte sportování bez úhony.

Nemusíte být zrovna vrcholový sportovec. Vyvrtnutý kotník si můžete přivodit během obyčejného běhání, při dobíhání tramvaje nebo autobusu, při chůzi do práce či po schodech. Dalším běžným poraněním je tzv. tenisový loket. Tohle postižení svalových úponů nepostihuje pouze tenisty. Tato a další poranění se běžně stávají sportovcům i nesportovcům.

Poranění můžeme rozdělit na akutní a na poranění z přetížení. Mezi ta první patří nepříjemnosti jako přetržené šlachy a vazy, ale i zlomené kosti. Poranění z přetížení vznikají v situaci, kdy je zátěž kostí, svalů a šlach vyšší, než dokáží zvládnout.

Jak se poraněním vyhnout?
  • Nepřeceňujte svou fyzickou kondici - zvažte, zda je vaše fyzická kondice pro konkrétní sport dostatečná. Pokud nejsou svaly protažené a mají menší rozsah pohybu, jsou náchylnější k poranění.Jednorázové přetížení může vyvolat nepříjemné natažení svalů. Vazy a šlachy, pokud nejsou dostatečně posilovány, mají nižší pevnost.
  • Přizpůsobte se aktuálním podmínkám - pokud jste v neznámém terénu, zvažte a respektujte rizika (např. klima, povrch atd.).
  • Vždy používejte správné oblečení a zejména obuv - pružnou, prodyšnou a zároveň pevnou s kvalitní podrážkou.
  • Dbejte na svou bezpečnost - nepodceňujte používání ochranných pomůcek, jako chrániče, přilby, rukavice a brýle.
  • Rozcvičte a zahřejte se - tím současně zvýšíte tělesnou teplotu, srdeční frekvenci i pohybový rozsah. Začněte statickým cvičením, které protahuje svaly a zlepšuje flexibilitu. U sportů a cviků, které provádíte poprvé, buďte obezřetní  a provádějte je opatrně. Důležitý je především dynamický trénink (krátké sprinty, zakopávání či předkopávání), který by rozhodně v protahovací fázi neměl chybět.

Velmi specifickou skupinu tvoří adrenalinové sporty jako skateboarding, sjezdy na speciálně upravených kolech, i dovádění na motokárách nebo čtyřkolkách. In-linisti nejčastěji trpí poškozením vazů v zápěstí a různými odřeninami, používat chrániče je tedy opravdu na místě. Skateboardisty zase často trápí zlomeniny kotníku nebo lokte, dále poranění hlavy, takže bez přilby ani ránu! Cyklisté a obzvlášť ti odvážní (freeride, downhill) si mohou přivodit opravdu vážná zranění při svých divokých sjezdech. V jejich případě je kromě klasických chráničů a přilby nutností také chránič páteře a kostrče (back protector).
Zpět na archiv