Zpět na archiv
Potíže a poranění pohybového aparátu

Poranění a úrazy se netýkají pouze vrcholových sportovců. Mohou se přihodit každému, ať při rekreačním tréninku, tak při cestě do práce. Stačí nerovný povrch, špatné došlápnutí nebo přecenění vlastních sil.

 

Mezi nejběžnější patří poranění svalů a šlach. Zranění se nevyhýbá ani kloubům, kterým hrozí podvrtnutí (vykloubení) nebo zhmoždění. Jak ochránit naše klouby a svaly? Správná životospráva je tím správným výchozím bodem.

Nadváhu s klouby neskloubíte

Nadváha a obezita jsou jednoznačným rizikovým faktorem rozvoje artrózy. Nadváha a obezita způsobuje dlouhodobé přetěžování nosných kloubů - kolenních a kyčelních. Dále je příčinou přetížení a následných změn v postavení páteře.

Nadváha a obezita vede k poškozování chrupavky kloubů a rozvoji zánětů spojených s bolestivostí, omezením hybnosti a otoky. Nejčastěji se jedná o artrózu. Klinickými studiemi bylo prokázáno, že 70% pacientů s artrózou má zároveň nadváhu nebo obezitu. Pacient subjektivně vnímá bolesti kolen, kyčlí, bolesti zad, bolesti svalů a únavu. Obtíže se zprvu dostavují jen při zatížení pohybového aparátu, např. při fyzické práci nebo při sportu. Později se ale objevují i při každodenních činnostech, v práci nebo dokonce v klidu nebo v noci a pacientům výrazně mění kvalitu života. Úbytek jen několika kilogramů tak může výrazně odlehčit našim kloubům.

Sedavé zaměstnání

Sedavé zaměstnání a práce u počítačů s sebou často přináší také nepříjemné zdravotní problémy, jako jsou bolesti zad, syndrom karpálního tunelu, nebo pálení očí. Tyto obtíže se mnohdy vyskytují kvůli dlouhodobému sezení, které má za následek nevyváženou funkci pohybového systému: dochází k přetěžování některých svalů a naopak k oslabování jiných. Abyste těmto nepříjemným důsledkům sedavé práce za monitorem počítače zabránili, je vhodné najít si během dne několik minut, kdy trpící tělo protáhnete a svalům i kloubům ulevíte.

Vyvážená a pestrá strava včetně doplňků stravy

S příchodem podzimu jako bychom pozapomněli na čerstvou zeleninu a ovoce, které jsme si v létě tak rádi dopřávali. Nedovolte to a dopřejte si dostatek vitaminů i v zimě. 

Doplňky stravy mohou zlepšit výživu kloubů a pomoci v oddálení nástupu artrózy. Zároveň mohou snížit používání analgetik, která mají nežádoucí účinky na zažívací trakt. Obsahují většinou chondritin sulfát, glukosamin sulfát a vitamin C, který přispívá k normální tvorbě kolagenu pro normální funkci chrupavek a kostí.

Barevný podzim nás láká ke sportu. Pozor ale na zranění!

Pravidelný a přiměřený pohyb kloubům prospívá – obzvlášť chůze na čerstvém vzduchu, vhodné je také plavání, kdy díky vodě klouby zatěžujeme minimálně. Při sportu se vyplavují tzv. hormony štěstí - endorfiny, které pomohou zahnat podzimní splín.

Pokud to však se sportem přeženete a naložíte si víc, než vaše tělo zvládne, můžete si přivodit natažení či pohmoždění svalu nebo šlachy. Nejčastěji jsou svalovou únavou postiženy oblasti nadloktí, lokte, stehna, kolene, kotníku, břicha a třísel.

Jak na rychlou úlevu při poranění pohybového aparátu?

Mezi častá poranění patří vyvrtnutý nebo pohmožděný kotník. V tomto případě si dopřejte hlavně klid a odpočinek, držte se zásad shrnutých ve zkratce PRICE: Protection (ochrana), Rest (klid), Ice (led), Compression (komprese) a Elevation (zvednutí). Pro zmírnění bolesti a otoku použijte elastický obvaz. Poraněnou končetinu umístěte na vyvýšené místo, kloub chlaďte nebo ledujte.

Zpět na archiv